Sotterley Plantation
Publicerat: 2012-08-12, 21:54:37


Igår var jag, Desirée och Fransecsa på en gammal gård där de jobbade slavar förr. De var ganska intressant faktiskt :) Hade velat ta med morfar dit, för jag tror han hade tyckt att de var väldigt intressant :) Vi hade varit inne på deras hemsida innan och där stod de att de skulle ha en pjäs och man kunde bara gå in, utan att boka biljetter i förväg. Men när vi kom dit, efter vi väl hade hittat dit :p Så stod där en skylt utanför att de var slutsålt :( Och vi blev lite förvånade. Tydligen så kunde man reservera biljetter hemifrån. Men de hade vi inte sett något om. Men som tur var så var det lite folk som inte dök upp, så vi fick plats :) Phuuuu!! Det utspelade sig runt 1812, och slavarbetet var stort i USA. Det var krig mellan Storbritannien och USA. Britterna hade lovat att de slavar som gick över till deras sida och hjälpt dom under kriget. Fick sedan frihet i utbytte. Så det var många slavar som gick över till Britternas sida. Och detta var en sann historia. De var 5 stycken i familjen, som bodde i det stora huset. Och de hade 64 slavar!! Helt sjukt!! De spelade upp 3 olika scener på olika platser. 
 
Första pjäsen handlade om mannen och frun i huset och hur de bråkade om hur de skulle göra, för Britterna var nära på att invadera och bränna ner deras hus. De höll på att packa ner allt, för att sedan ta alla deras slavar och fly med dom. Och de pratade också om att de var av med en av deras slavar, Peregrine Young, och de trodde att han hade rymt.
 
Andra pjäsen var nere i Slavarnas lilla stuga. Och de var en scen mellan Peregrine, slaven som de trodde hade rymt och en kvinnlig slav. De pratade/bråkade om att Peregrine skulle gå över på Britternas sida och sedan bli fri.
 
Tredje scenen var utanför de stora huset. Och den scenen handlade om ett bråk mellan en Brittisk soldat, slaven Peregrine och mannen i huset. Och att slaven valde att gå över till Britternas sida, och han sen några år senare blev en fri man. Väldigt intressant och man fick se hur hemskt slavarna bodde. De sa också att om de kom på en slava med att rymma. Så band de hans armar runt ett träd och sen så piskade de hans rygg tills hans kläder bara var i trasor :( Vilket grymt liv slavarna levde!! Jag är glad att jag inte var mörkhyad och levde på den tiden.
 
På vägen hem så behövde vi lite tröst mat, så vi stannad och åt glass :P Jag åt den störrsta och dyraste, så klart ;) haha.. Jag åt hot fudge Brownie. Åhhh fy fasiken vad det var gott!! De var en stor brownie i botten, sen vanilj glass, grädde och varm chokladsås. Elin, jag tror att de hade varit något för dig ;) Åhhh, de vattnas i munnen när jag tänker på den :P haha.. GårdenDe stora huset De lilla huset, där 64 slavar bodde. Helt sjukt litet!! :( Hot Fudge Brownie :) Mmmmmm!!



Kommentarer
Postat av: mormor och morfar

Skulle vara mycket intressant och lärorikt att vara
med och se, tycker vi båda.Man ska vara nyfiken det
är lärorikt och allmänbildande.

Svar: Jag tror att ni båda hade gillat de :) <3
None None

2012-08-12, 22:21:55
Postat av: Anonym

Skulle vara mycket intressant och lärorikt att vara
med och se, tycker vi båda.Man ska vara nyfiken det
är lärorikt och allmänbildande.

2012-08-12, 22:22:51
Postat av: Elin

Ååååh ja låter/ser ut att vara en Elin-glass!! Vill ha! :D <3

Svar: Ja, de är verkligen en Elin glass vill jag lova ;) <3
None None

2012-08-13, 12:54:31
URL: http://distinguish.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback